Systém Evidence pracovní doby (EPraDo)
Zadání k řešení tohoto projektu vzešlo z potřeby inovace stávajícího a v té době již nepříliš vyhovujícího systému pro evidování docházky zaměstnanců a pro vedení jejich pracovních výkazů. Zájmem zadavatelů bylo doplnit systém o lepší schopnost odolávat větší zátěži spojené s rostoucím počtem pracovníků a doplnit řešení o pokročilejší statisticky laděné funkce pro vedoucí pracovníky. Stejně důležité bylo zachovat všechnu funkčnost původního systému a zpříjemnit uživatelům práci v lepším prostředí.
Proto vznikl informační systém EPraDo, který slučuje vlastnosti typické pro docházkový systém a systému umožňujícího vést pracovní výkazy v elektronické podobě. Pro splnění všech požadavků zadání bylo potřeba vytvořit dva programy, jeden běžící nepřetržitě na serveru jako servis - Aktual.exe - pro průběžnou aktualizaci údajů v databázi systému a druhý pro klientské stanice - EPraDo.exe - jako uživatelské rozhraní. Celý systém je řízený pomocí parametrů, kterými je možné určovat mu zdroje dat, místa kam má ukládat své výstupy, rychlosti reakcí na některé události a další potřebné věci.
Serverový program zajišťuje:
- Pravidelnou kontrolu snímačů elektronických čipů u vchodů do budov firmy a na základě zaznamenání průchodů přes tyto snímače aktualizuje v databázi údaje o příchodech a odchodech zaměstnanců (spolupracuje se systémy snímačů LS20 a LS97).
- Průběžné stanovování aktuální hodnoty fondu pracovní doby jednotlivých zaměstnanců v příslušném kalendářním měsíci. (Nastavování se provádí hned po půlnoci pro příslušný den.)
- Pravidelnou aktualizaci seznamu evidovaných zakázek a interních úkolů firmy, včetně období jejich řešení, podle změn v údajích v databázi účetního systému (zajištěna vazba na účetní systém od firmy 6K).
Program určený pro klientské stanice uživatelům umožňuje:
- Průběžně sledovat počty a seznamy zaměstnanců přítomných v jednotlivých budovách firmy (perioda aktualizace těchto údajů je dána nastavenými parametry systému).
- Nechat si oznámit příchod respektive odchod libovolného počtu vybraných zaměstnanců do respektive z libovolné budovy firmy.
- Všem zaměstnancům prohlížet jejich docházku za aktuální i libovolný předchozí kalendářní měsíc.
- Tzv. jednicovým pracovníkům umožňuje vytvářet pracovní výkazy jimi prováděných činností na jednotlivých zakázkách a dále jim umožňuje vést si množinu zakázek a interních úkolů, na kterých pracují.
- Pověřeným pracovníkům umožňuje vkládat do systému údaje o služebních cestách zaměstnanců, o jejich dovolených, placených a neplacených volnech i řešit problémy s jejich zapomenutými či ztracenými čipy. Dále mohou tito pracovníci provádět kontroly úplnosti docházky zaměstnanců ve firmě, pravidelné měsíční zpracování docházky i pořizování speciálních výstupních sestav ze zpracované docházky, které slouží k evidenci docházky pro mzdy a kontrolu státních úřadů.
- Vedoucím pracovníkům umožňuje program sledovat docházku svých podřízených a jejich pracovní výkazy prostřednictvím nástroje pro tvorbu přehledových sestav z dat v databázi.
- Pracovníkům na úrovni vyššího a středního vedení firmy umoňuje schvalovat pracovní výkazy jejich podřízených.
- Finančnímu řediteli firmy systém pomáhá ve vedení speciálních sazeb hodinových nákladů v korunách pro jednotlivá oddělení ve firmě. S pomocí těchto sazeb a schválených pracovních výkazů pak vytváří přehled o finančních nákladech spojených přímo s pracovní silou (zaměstnanci) na jednotlivé zakázky za jednotlivá oddělení firmy a vytvářet exportní dávku s těmito údaji jako podklad pro účetnictví firmy.
- Personalistům umožňuje systém vést seznam zaměstanců, jejich pracovních úvazků, pracovního zařazení v organizační struktuře firmy, evidenci přidělení elektronických čipů zaměstnancům a také celou organizační strukturu firmy.
- Administrátorům systému vést seznam aktuálních uživatelů systému, spravovat jejich uživatelské účty, provádět dodatečné převody dat o docházce ze systémů elektronických snímačů, kontrolovat logy systému, spravovat šablony pro vystupující dokumenty a spravovat konfigurační parametry systému.
- Všem uživatelům pak umožňuje provádět z libovolných přehledů výstupy do souborů ve formátu MS Wordu, provádět tisky a určovat si své vlastní parametry běhu programu, které se centrálně ukládají v databázi, takže každý z uživatelů při přihlášení z libovolného počítače bude mít program vždy nastaven podle svých přání.
Řešení bylo založeno na vícevrstvé architektuře a dnes již klasickém řešení typu klient/server. Data systému jsou vedena v informační databázi firmy na bázi MS SQL, jejíž vytvoření a naplnění počátečními údaji bylo také součástí řešení. V rámci řešení jsem vytvořil dva základní programy, které využívali další společné knihovny COM objektových tříd s rozhraním ActiveX uložené v DLL a OCX souborech. Tyto knihovny byly také plně vytvořeny v rámci řešení. Některé z knihoven jsou obecně použitelné i v jiných projektech. Oba programy byly doplněny o kompletní výkladovou i referenční nápovědu ve formě provázaných souborů nápovědy HLP.
Souhrnné informace
Vytvořeno:
2000 - 2002
Vyžadovaný SW:
MS SQL Server 2000
Využívaný SW:
MS Word 2000
Vývojové nástroje:
Visual Basic 6, MS Enterprise manager pro MS SQL Server 2000
Použité technologie:
SQL, COM, ActiveX
Moje práce:
Kompletní analýza systému, návrh jeho SW architektury, kompletní programování systému, implementace a administrátorská podpora provozu.